Přehled podmínek pro získání akreditace v individuální schematerapii

Od roku 2018 ISST stanovuje tyto podmínky pro získání akreditace v individuální schematerapii:

  1. Ukončené studium v oboru psychologie, medicíny, sociální práce, psychiatrické zdravotní sestry, speciální pedagogiky.
  2. Pro jiné zájemce je podmínkou jiný ukončený akreditovaný výcvik, aktivní praxe a zkušenost v oboru psychoterapie.
  3. Absolvování teoretické části v plném rozsahu.
  4. Naplnění stanovených supervizních hodin.
  5. Dostačený rating audionahrávek ze sezení s klientem.
  6. Ukončení výcviku ve stanoveném časovém rozmezí. V případě vážných okolností může ISST udělit výjimku.

 

Vysvětlení rozdílu mezi standardní a pokročilou akreditací

1. Standardní mezinárodní certifikát opravňuje držitele provozovat schematerapii, participovat ve studiích a pod supervizí terapeuta s certifikátem „Trenér –Supervizor“, rovněž cvičit a vést supervize pro jiné terapeuty v rámci výcviku. Není oprávněn vést výcvik, rating (hodnotit nahrávky) sezení a poskytovat supervizi při vedení obtížných případů.

2. Pokročilý mezinárodní certifikát opravňuje držitele provozovat schematerapii, participovat ve studiích, požádat o Certifikát „Trenér - -Supervizor – Rater“ a také vést vlastní výcvikový program po 3 letech praxe v schematerapii.

Přehled požadavků pro akreditaci v individuální schematerapii

Požadavek

Standardní akreditace

Pokročilá akreditace

Výuka teorie

25 hodin

25 hodin

Praktický nácvik ve dvojicích pod vedením supervizorů

15 hodin

15 hodin

Supervize individuální

20 supervizních hodin

(50-60 minut)

(Individuální nebo přepočet skupinových - viz níže)

40 supervizních hodin

(50-60 minut)

(Individuální nebo přepočet skupinových - viz níže)

Vlastní terapie jako součást supervize

Velmi doporučena, minimum 3 hodiny z 20 supervizních hodin

Velmi doporučena, minimum 6 hodin ze 40 supervizních hodin

Minimální počet klientů a indikace

Minimum 2 klienti, 25 hodin terapie s každým. 1 klient s poruchou osobnosti nebo výraznými rysy poruchy osobnosti, 2. klient vhodný pro práci se schéma mody. 

Minimum 4 klienti, 25 hodin terapie s každým. 1 klient s poruchou osobnosti nebo výraznými rysy poruchy osobnosti, ostatní klienti vhodní pro práci se schéma mody.  Požadovaná demonstrace a kompetence při práci se zvládacími (coping) mody  -hyperkompenzace, vyhýbání, podrobení.

Minimální počet sezení (minimum 45)

80 sezení

160 sezení

Trvání supervize

1 rok

1 rok

Počet audio či video záznamů sezení, hodnocených systémem STCRS

1 sezení, minimální skóre 4.0 a 1 kompletní konceptualizace případu

2 sezení, minimální skóre 4.5 a 2 kompletní konceptualizace případu

 

 

Obsah výcvikového programu - podrobné curriculum 25 didaktických hodin

1. Teoretický koncept a konceptualizace případu

1.1 Teorie a koncept schematerapie

  • Schémy a módy, zvládací (coping) styly - definice a rozdíly
  • Hodnocení (assessment): včetně interview, práce v imaginaci a dotazníků
  • Základní (jádrové) potřeby dítěte (core childhood needs)
  • Vliv temperamentových faktorů osobnosti

1.2 Formulace terapeutického postupu a konceptualizace případu

  • Cíle terapie z pohledu schémat a schéma modů
  • Konceptualizace případu z pohledu schémat a schéma modů

2. Terapeutický vztah

  • Limitované znovurodičovství (limited reparenting) (ekvivalent: Omezené opakované rodičovství)
  • Empatická konfrontace (empathic confrontation)
  • Vymezení hranic (limit setting)
  • Práce s vlastními schématy: překonávání obtíží při aktivaci schémat terapeuta s určitými typy klientů
  • Sebe-otevření (self-disclosure)

3.  Techniky schematerapie

3.1 Kognitivní techniky

  • Deníky
  • Pomocné kartičky (flashcards)

3.2 Zážitkové techniky - práce v imaginaci

  • Způsoby využití imaginativních technik včetně imaginace s přepsaným koncem tzv. přepis v imaginaci (imagery re-scripting)
  • Propojení schémat a modů s ranými zkušenostmi z dětství
  • Limitované znovurodičovství s dětskými mody, zejména s modem zraněného dítěte a rozzlobeného dítěte

3.3  Zážitkové techniky – dialog mezi mody a hraní rolí 

  • ST dialogy s jednotlivými schématy a módy
  • Empatická konfrontace/vymezení hranic pro maladaptivní zvládací (coping) mody
  • Konfrontace a vymezení hranic pro módy Trestající a Náročný Kritik
  • Hraní rolí

3.4 Domácí úkoly a behaviorální strategie – prolomení starých vzorců chování

4. Schematerapie pro specifické skupiny klientů

4.1 Poruchy osobnosti

  • Emočně nestabilní PO / Hraniční porucha
  • Cluster C poruchy osobnosti
  • Narcistická porucha osobnosti

4.2 Využití schematerapie u jiných poruch a problémů - přehled

  • Chronické úzkostné poruchy tzv. jádrové neurotické stavy
  • Depresivní stavy včetně dysthymie
  • Poruchy příjmu potravy
  • Forenzní případy
  • Párová terapie

4.3 Jiné modality schematerapie

  • Skupinová ST
  • Párová ST
  • ST dětí a adolescentů

Kontakt

První Institut Schematerapie České republiky a Slovenska,

Terapie osobnosti s.r.o.

Korunní 2569/108, Vinohrady
101 00 Praha 10

info@schematerapie.cz

MUDr. Beata Pašková
ředitelka Institutu
ISST certifikát tréner - supervizor
Mgr. Stanislava Šaffová
lektorka Institutu
ISST certifikát - supervizor
PhDr. Viera Páleníková
členka Institutu
Dr. Hilary Kloss
členka Institutu
Mgr. Alena Holá
členka Institutu
Dr. Désirée Gonzalo, PhD
členka Institutu
MUDr. Milan Drozd
člen Institutu

První Institut Schematerapie České republiky a Slovenska je akreditovaný mezinárodní společností pro schematerapii