Core childhood emotional needs |
Základní dětské emoční potřeby |
Základné detské emočné potreby |
Safety ( acceptance, love, care, validation, stability, attention) |
Bezpečí (přijetí, láska, péče validace, vedení, jistota, stabilita, pozornost) |
Bezpečie (prijatie, láska, starostlivosť, validácia, vedenie, stabilita, pozornost) |
Autonomy, competence, sense of identity |
Autonomie, kompetence, pocit vlastní identity |
Autonómia, kompetencia, pocit vlastnej identity |
Realistic limits, self-control |
Reálné hranice a sebekontrola |
Reálne hranice a sebakontrola |
Free expression of needs and emotions |
Svoboda ve vyjadřování potřeb a pocitů |
Sloboda vyjadrovania potrieb a pocitov |
Spontaneity, play |
Spontaneita, hravost |
Spontánnosť, hravosť |
Early maladaptive schemas |
Raná maladaptivní schémata |
Rané maladaptivní schémy |
Abandonment / Instability |
Opuštěnost/Nestabilita |
Opustenie /Nestabilita |
Mistrust/Abuse |
Nedůvěra/ Zneužití |
Nedôvera/Zneužitie |
Emotional deprivation |
Emoční deprivace |
Emočná deprivácia |
Defectiveness /Shame |
Vadnost/Stud |
Defektnosť/Hanba |
Social Isolation /Alienation |
Sociální izolace/Odcizení |
Sociálna izolácia/Odcudzenie |
Dependence/Incompetence |
Závislost/Neschopnost |
Závislosť /Neschopnosť |
Vulnerability (to Harm and Illness) |
Zranitelnost (vůči poškození nebo nemoci) |
Zraniteľnosť (voči poškodeniu alebo ochoreniu) |
Enmeshment/Undeveloped Self |
Propletení/Nevyvinuté sebepojetí |
Prepletenosť/ Nevyvinuté Ja |
Failure |
Selhání |
Zlyhanie |
Entitlement / Grandiosity |
Nadřazenost/Velikášství |
Nadradenosť /Velikášstvo |
Insuficient Self-control/Self-discipline |
Nedostatečná sebekázeň |
Nedostatočná sebakontrola/sebadisciplína |
Subjugation |
Podřízenost |
Podriadenosť |
Self-sacrifice |
Sebeobětování |
Sebaobetovanie |
Negativity/Pessimism |
Negativita/Pesimismus |
Negativita/Pesimismus |
Emotional Inhibition |
Emoční inhibice |
Emočná inhibícia |
Approval-Seeking |
Hledání uznání |
Hľadanie uznania |
Unrelenting Standards / Hypercriticalness |
Nesplnitelné nároky/Přehnaná kritičnost |
Nesplniteľné nároky/Hyperkritičnosť |
Punitiveness |
Punitivita |
Trestanie |
Child modes |
Dětské módy |
Detské módy |
Vulnerable child Subcategories : abondonded, abused, humiliated, lonely child |
Zranitelné dítě Podskupiny: opuštěné, zneužívané, ponížené, osamělé dítě |
Zraniteľné dieťa Podskupiny: opustené, zneužívané, ponížené, osamelé dieťa |
Angry child and Enraged child |
Rozhněvané dítě a Rozzuřené dítě |
Rozhnevané dieťa a Zúrivé dieťa |
Impulsive a Undisciplined child |
Impulzivní a Neukázněné dítě |
Impulzívne a Nedisciplinované dieťa |
Dysfunctional Coping modes ( styles) |
Dysfunkční zvládací (copingové) módy |
Dysfunkčné zvládacie (copingové) módy |
Overcompensator Subcategories: Self-aggrandiser, Bully/Attack Other: Attention seeker, Perfectionistic Overcontroler, Paranoid Overcontroler, Predator, Conning/Manipulative |
Hyperkompenzátor Podskupiny: Náfuka, Násilník/Utočník Jiné: Hledač pozornosti, Perfekcionistický/Podezřívavý Kontrolór, Predátor, Podvodník/Manipulátor |
Hyperkompenzátor Podskupiny: Nadutec, Násilník/Útočník Iné: Hľadač pozornosti, Perfekcionistický/Podozrievavý Kontrolór, Predátor, Podvodník/Manipulátor |
Avoidant Coping Modes Detached Protector Var. Avoidant Protector, Angry Protector Detached self-soother (self-stimulator) |
Vyhýbavé zvládací módy Odtažitý ochránce Varianty: Vyhýbavý ochránce, Rozzlobený ochránce Odpojený sebetěšitel (sebe-stimulátor) |
Vyhýbavé zvládacie módy Odťažitý ochranca Varianty: Vyhýbavý ochranca, Nahnevaný ochranca Odpojený seba-utešiteľ (seba-stimulátor) |
Compliant Surrender |
Poslušný kapitulátor |
Poslušný kapitulátor |
Critic (parent) modes |
Kritické ( rodičovské) módy |
Kritické ( rodičovské) módy |
Demanding and Punitive Critic |
Náročný a Trestající Kritik |
Náročný a Trestajúci Kritik |
Healthy Adult mode Includes: Happy Child, Good Parent |
Zdravý dospělý Zahrnuje módy: Šťastné dítě, Dobrý Rodič |
Zdravý dospelý Zahŕňa módy: Šťastné dieťa, Dobrý rodič |
Raná maladaptivní schémata (RMS)
Stálé vzorce vzpomínek, emocí, kognicí a tělesných pocitů vznikajících v dětství a adolescenci. Zdrojem RMS jsou neuspokojené základní dětské potřeby, temperament dítěte a prostředí, ve kterém vyrůstalo. Tyto vzorce jsou pro jedince charakteristické a tvoří součást jeho osobnosti. Mají kvantitativní rozměr a v průběhu života můžou procházet dvojím vývojem, buď se posilují, nebo vyhasínají – „hojí se“.
Schéma mód
Momentální emoční, kognitivní, behaviorální a neurobiologický stav, který člověk prožívá, je-li aktivované schéma. Ve své maladaptivní podobě se dělí se na tzv. dětské mody – nezralé reakce zraněného dítěte, maladaptivní zvládací (coping) mody ( vyhýbání, podrobení, hyperkompenzace), internalizované kritické/rodičovské mody ( trestající a náročný kritik/rodič).
Limitované rodičovství (omezené opakované rodičovství)
Je metoda a zároveň terapeutický styl. Tvoří základní kvalitu vztahu mezi klientem a schematerapeutem. Je to jakési terapeutické rodičovství, kde terapeut v rámci profesionálních hranic představuje roli pečujícího rodiče s reálnými rysy, schopného naplňovat potřeby klienta v zdravé míře.
Validace
Uznání a vyjádření porozumění pro prožívání a motivaci druhých. Terapeut bere na vědomí a vážně klientovy pocity, myšlenky, závěry a chování a deklaruje je jako srozumitelné a plausibilní, aniž by s nimi nutně souhlasil.
Empatické konfrontace
Kombinuje validaci pocitů a motivu klienta se stanovením hranic a poukazem na důsledky maladaptivního či nevhodného chování.
Přemosťování v imaginaci
Terapeut propojuje emočně nabité situace ze současného života, které klient přináší na sezení, s podobnými zážitky a jejich prožíváním z minulosti, nejčastěji z dětství, ale i z adolescence a rané mladosti.
Přepis konce v imaginaci
Expozice stěžejním traumatizujícím vzpomínkám v imaginaci, při které do příběhu z dětství či rané dospělosti vstoupí terapeut a v pozdních fázích terapie i klient samotný a přepíše konec příběhu tak, aby k traumatizaci nedošlo a dětské potřeby ( bezpečí, péče, vedení) byly naplněny.
Dialog s módy za pomoci prázdných židlí
Pomocí několika židlí vede terapeut a klient rozhovory s jednotlivými schéma mody, podle potřeby v různých variacích.